Safia Benaouda o lite till..

Jag var i Budapest nyligen. Den regionen har upplevt det mesta inom krig, våld och terror. Allt från Attila till Romarna och Turkarna. Senare i modern tid kom Tyskarna och efter detta Sovjetunionen. I Budapest finns ett museum i den byggnad gestapo och senare KGB använde som förhörscentral och utrensningssluss för oliktänkande och farliga personer. Människor som hamnade där lämnade sällan byggnaden levande. De var farliga för samhället.

Byggnaden ligger mitt i staden så man tycker folk borde vetat vad som hände innanför väggarna och nere i källaren. Det borde hörts ut på gatan. Självklart visste alla vad som hände därinne, men det var nog enklare för de flesta , då som nu, att acceptera att de som hamnade i hemliga polisens klor var farliga personer. Bättre att titta bort.

Vi gick ner i källaren och in i cellerna. En cell vars väggar sluttade inåt och golvet var vattenfyllt c:a 20cm. En cell som var c:a ½ kvadratmeter stor. I centrum fanns själva förhörsrummet. En sliten träpall. En strålkastare i ansiktshöjd. Eluttag i väggen ovanför en enkel 'arbetsbänk' med verktyg. En tång. Några olika slags korta batonger. Nå´n slags bakelithandtag med elanslutning. Lite rep. En talja i taket.

I rummet längst in stod galgen.

Det hände på många håll i Europa för inte längesedan alls och det händer lite varstans i världen fortfarande. Det händer inte i Sverige förnärvarande. Förnärvarande.

När jag läser om de tre svenskarna som gripits i Pakistan blir jag beklämd. Beklämd över allmänhetens åsikt att de gott kan få ruttna bort. För allmänheten vet tydligen precis allt om de tre svenskarnas avsikter, planer och gärningar. När det gäller terror, eller rättare sagt terror och muslimer behövs inga rättegångar eller bevis.

Jag vet ingenting om de tre svenskarnas avsikter, planer eller gärningar. Därför blir jag beklämd av blodtörsten och kvällspresssnabba slutsatser hos proppmätta svenskar.

Sådana som jag kallas naiva.


Kommentarer
Postat av: Bingo Molle

turkarna har ju varit överallt verkar det som.

2011-03-02 @ 17:35:13
URL: http://www.sverigebingo.se
Postat av: buy generic levitra

I like this site..such a comprehensive material shared..Keep sharing.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0