Hyckleriet, lite till mans..

Folk upprörs över diplomaten Klas som figurerar i realityserien 'Diplomaterna'. Folk upprörs över poliser som försöker repa mod att ge sig ut i Rosengård bland flygande flaskor och briserande fyrverkeripjäser. Folk upprörs över politiker som fuskar med skatten. Präster som tittat på porr på sin dator. Läkare som har höga löner.

Vi vanliga, vi som inte har massmedia hängande över axeln, vi får vara hur elaka som helst. Vi bedrar våra partners, vi petar näsan, vi smäller i oss godis i smyg, vi röker - fast bara på fest-eller utomlands, vi fuskar lite med skatten, tar lite vab när det är tråkigt på jobbet eller tar hem lite bra-ha-grejor från jobbet. Smugglar hem sprit. Köper smuggelcigg.

Vi får vara människor. Vi själva, men inte de andra. Diplomater, lärare, poliser , läkare , politiker.

Jag njöt igår när Klas ogenerat drack gin&tonic i poolen och skröt över sitt glassiga liv som diplomat. Jag tänkte på hur många som ser detta och förfasas. Blir förbannade över hur skattemedlen spenderas.

Visst , de framställs inte som några raketforskare precis, Klas från UD och Dick från exportrådet. Två pellejönsar egentligen. Som vilka säljarsnajdare som helst. Men de är de som gör jobbet. Grovjobbet. Ser till att företagledare får träffa rätt personer. Ser till att det står en bil och väntar på flygplatsen i ett kaotiskt land där man inte kan ta något förgivet.

Fixar fester som de måste delta i för att på natten efter förbereda någon höjdares tal till förmiddagen därefter. Ibland har de ledigt. Det har de flesta som jobbar emellanåt.

Om man nu inte gillar Klas och Dick och inte tycker de är lämpliga att ha den position de har ( 200-resdagar om året och ett liv på hotellrum) så undrar ju jag varför inte alla dessa politiskt korrekta människor, med alldeles rätt värderingar, som aldrig fällt en nedsättande kommentar, som aldrig varit trötta och sagt något olämpligt framför en kamera...varför är inte dessa människor diplomater?  Varför är inte dessa människor piketpoliser. Eller alla självutnämnda experter på utbildning, varför är de så sällan lärare själva?

Det är så lätt att ha åsikter om det man själv inte behöver ta i, eller hur ?

Kommentarer
Postat av: fen

Intelligent skrivet!!



Jag hade högläsning för herr fe här, och han låter hälsa att det var det intelligentaste han hört på länge. (han tillade snabbt, förutom det som kommer ur din mun älskling:)

2009-02-25 @ 20:44:57
URL: http://blogg.passagen.se/fri.fe
Postat av: Peter Harold

Jag brukar inte ta till Bibeln i första taget, men jag vill minnas att den har ett klokt citat som är värt att använda: "Må den som är fri från skuld kasta första stenen"



Faktum är att jag är medveten om att jag själv hycklar, och jag brukar medvetet föra den saken på tal när det uppstår orättvisa situationer. Det brukar bli en förlåtande stämning när man åtminstone erkänner sitt hyckleri. I många fall har jag dock lyckats påvisa en logik i det, t.ex. att vi (eller snarare mina överordnade kollegor) som jobbar i administrationen kan ta spontana VAB-dagar och semesterdagar helt enkelt därför att allting fungerar vare sig vi (de) är på jobbet eller på planeten Merkurius, medan det märks direkt om någon som jobbar i linjen har sjukanmält sig plötsligt på morgonen. Så då är det hyckleri när ledningen säger sig försöka få ner personalens sjuktal/frånvaro.

2009-02-25 @ 21:21:14
Postat av: Klp

Hoppsan , nu blir jag nästan lite röd om öronen :)



Mitt eget hyckleri är jag också väl medveten om. Det underlättar att inte dömma andra så hårt, då kan man förlåta sig själv.

2009-02-25 @ 22:23:29
URL: http://kaffelattepappan.blogg.se/
Postat av: Peter Harold

"Hyckla bör man - annars dör man"



Nytt djungelordspråk...

;-)

2009-02-27 @ 09:02:12
URL: http://peterharold.wordpress.com/
Postat av: Hurryville

Det roligaste med att erkänna sitt eget hyckleri är att det då uppstår en sorts men-du-hade-säkert-en-god-anledning-mentalitet bland åhörarna och innan man vet ordet av det har de kommit upp med väldigt bra ursäkter för ens eget fuffens. Mänskligt beteende är så rackarns intressant!

2009-02-27 @ 14:50:18
URL: http://hurryville.wordpress.com
Postat av: Stefan Nilsson

Jag instämmer delvis. Visst är man inte guds bästa barn men det handlar trots allt om skattepengar som kunde gått till andra saker.

2011-04-21 @ 21:48:39
URL: http://biggest-loser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0