Genus & kränkt

Till jobbet kommer nästan varje vecka kataloger från företag som säljer kontorsmöbler, hyllor, palltruckar, skåp o bråte. På omslaget är det ofta en snygg tjej. Nyaste katalogen var prydd med en blond fotomodell iklädd oljigt linne och arbetsbyxor. Klart jag bläddrade lite i katalogen. Samtidigt funderade jag på om det verkligen krävs snygga tjejer i katalogen för att kränga skrivbord och arkivskåp. Feministen i mig hade vaknat och jag tyckte det hela var lite...70-tal.

Men så kom jag på att majoriteten av svenska män ( jag bl.a) ju är överviktiga idag. Bläddrade vidare för att se hur många plufsiga lönnfeta män det fanns i katalogen. Inte en enda.

Alla män var ståtliga alfa-hannar med Ernst Kirstiegerblick. Jag försökte känna mig kränkt en stund men gav upp efter 2,5 minut.

Discrimination goes both ways, m.a.o. Lev med det Kvinnor!

Kommentarer
Postat av: RANA

Men att du orkade hålla på i två och en halv minut. Imponerande! :-)



För övrigt är Ernst miljarder ggr mer slemmig än du tror.



lever med det

;-)

/R

2009-04-07 @ 12:01:17
URL: http://www.ranashorisont.blogspot.com/
Postat av: Helene

Men alltså...jag tror inte att man känner sig kränkt som kvinna för att de tjejer som används för att sälja tråkiga kataloger är snyggare än en själv.

2009-04-16 @ 15:20:23
Postat av: Peter Harold

Den fagra kvinnan på katalogomslaget är ett blickfång så att du skall plocka upp trycksaken. Jag tror att både män och kvinnor faller för det tricket. När det kommer till bilderna inne i katalogen tror jag att det ger en stimulation för konsumenten att kunna identifiera varan med något mänskligt; fotomodellerna blir som försäljare - sin stumhet till trots.



Fast det finns visst något elektronikföretag som marknadsför sig med en fet tysk på sina annonser. Är det feministiskt korrekt? ;-)

2009-04-21 @ 12:32:34
Postat av: rosetta stone online

One of the more impressive blogs Ive seen.I’m still waiting for some interesting thoughts from your site in your next post.welcome to visit our website too. you will find lots of fashionHave a good day!

2012-07-02 @ 21:50:59
URL: http://www.rosettastonespanishs.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0