Första snön

Igår ville sönerna ta en kvällspromenad. Vi klädde på oss jackor , vantar , mössor och reflexvästar och begav oss ner mot kajen. Därnere rådde tystnad och ljusen från Timrå, Fagervik och Söråker speglade sig i vattnet. Vackert. Buttermutters StarWars-svärd glimmade i blått här och där i skogen. Plötsligt såg vi hur himlen förändrades, hur ljuset bröts mellan himlen och vattnet. Så plötsligt kom den. Snön.

Det är häftigt hur man kan bli på så bra humör av snö. Suget efter lussebullar och glögg blir starkt och allt känns plötsligt harmoniskt. Inget skitigt höstmörker mera.

Nu ligger ett skinande rent snötäcke på 1,5 cm och världen är vacker idag. : )


Visste du förresten, att reflexvästen är medelpads folkdräkt ?

/ Klp -  som fått vinterns första snöboll i nacken

Kommentarer
Postat av: Peter Harold

Grattis till snön!



Själv var jag ute i natt för att gräva upp min rosmarin som jag inte vill skall frysa ihjäl eftersom SMHI lovade 1 dm snö över huvudstaden. Passade på att lägga ett lager löv på rosplantorna också.



Jag stiger upp på morgonen och ser att det är 6 plusgrader ute. Kan man inte göra en prognos för 12 timmar fattar jag inte hur man skall lyckas förutspå klimatet 100 år in i framtiden. Det gråa höstmörkret fortsätter på min bredd- och längdgrad.

2008-10-31 @ 10:36:39
Postat av: Klp

Jag kan göra en prognos 200år in i framtiden.



31/10 2208 kommer det vara soligt över Mälardalen och temepraturen ligger runt 7 plusgrader. Där du grävt ned din rosmarin kommer det då ligga ett upplevelsecentrum för uttråkade kineser.



Kvadratmeterpriset på marken kommer vara 56000 hyperdollar.



:)



Klp - Too much kaffe

2008-10-31 @ 14:00:16
URL: http://denna
Postat av: Anonym

Godmorgon! Hoppas du får en bra dag! :)

2008-10-31 @ 14:07:46
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Nemi

Är det inte ganska härligt att man blir så där barnsligt lycklig vid första snön? :-)



Kallt och jävligt och inte en snöflinga i sikte är det här, själv har jag roat mig med att läsa Collins resa genom väderkaosSverige "Gick hur bra som helst" ex:

16.16, på väg mot Landskrona:

– Regnet har lättat lite, men alla kör med vindrutetorkare. Det är fortfarande mycket tät och tung trafik. Det börjar mörkna, fyra grader.



16.45, Helsingborg:

– Jag har stängt av vindrutetorkarna. Jag ser en aning aftonrodnad borta vid horisonten i väster. Jag kör just nu upp på E4:an och svänger norrut. Det ser mörkt ut – jag befarar det värsta. Det ser definitivt ut som regn, kanske snö. Men det känns okej än så länge.





Humor! Fast det var det nog inte meningen att vara..... :)

2008-10-31 @ 16:13:00
URL: http://blogg.passagen.se/neeemi
Postat av: Klp

Tackar emmeiealina , det fick jag :)



Nemi , vad är det för nå´t 'Collins resa' ? det låter som nå´t jag vill läsa :)

2008-11-02 @ 17:02:57
URL: http://kaffelattepappan.blogg.se/
Postat av: Peter Harold

He, he! Det är sprängsten i den här jäkla marken, så jag säger "be my guest" till den som djärves påta i min nedtrampade lott till köksträdgård.

2008-11-05 @ 20:28:27
Postat av: Rana

Låter härligt när du säger det.

2008-11-07 @ 00:24:20
URL: http://www.ranashorisont.blogspot.com/
Postat av: anna

I Skellefteå har vi inte sett skymten av en enda snöflinga än så länge avis



Men er ligger inte kvar ännu eller?

2008-11-07 @ 20:51:29
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: Klp

Här är hösten tillbaka. Det gör inget, det är skönt med isfria vägar att springa på :)

2008-11-09 @ 09:30:57
URL: http://kaffelattepappan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0