Contractor Air Ltd

Körde förbi Arlanda igår och vi såg en stor Airbus lyfta rakt över motorvägen. Funderade då på flygresandet och vad det förändrats. Förr , precis när jag började flyga, innebar flygresor avkoppling. Man blev serverad mat och sprit och det var tillfälle att vila. Nu ska man helst checka in online hemifrån och på flygplatsen måste man visa upp dator och tandborste. Ombord är man en konsument som bombarderas med sprit, lotter, smycken, klockor och solglasögon, eller helt enkelt mat och dryck. En flaska vatten 25kr. En fadd kycklingwrap, 7,50 Eur.

Det är priset för billigare flygbiljetter.

Varför inte ta det ett steg till? Låt folk flyga 'gratis'.  Istället för att bygga fabriker för enklare montagearbeten i låglöneländer, sälj produktion på flygplanen istället. Låt sol&badtörstande  sy 100 par jeans på vägen till Thailand och du åker gratis. Eller programera enkel kod till nå´t system. Eller plocka ihop mobiltelefoner. Eller delta i marknadsundersökningar. Eller uppdatera olika register och flyg gratis till Seattle.

Gratis arbetskraft, Kunden betalar flygningen bara. Inget personalansvar. Produktion dygnet runt som med fördel kan styras så det passar marknadsflödet. De som flyger från Kina till Italien kan sy jeans t.ex.


Kommentarer
Postat av: Peter Harold

Instämmer med ditt föregående blogginlägg och fascineras av vilka utvecklingsmöjligheter lågprisflyget har kvar sett ur ditt perspektiv... ;-)



Själv får jag panikångest varje gång jag närmar mig Arlanda. Kan man köra vilse på flygplatsområdet så vet man att det inte är ett dugg enklare bland terminalbyggnader, säkerhetskontroller och labyrinterna genom butikerna innan man kan störta ut i planet. Opps, sa jag "störta"...?

2008-10-22 @ 17:04:21
Postat av: klp

Jag kanske borde patentskydda ide´n då :)



Å andrasidan har jag ju länge tjatat om 'Gråtandebarn'-tavlornas återkomst bland designeliten och det har ju inte slagit in än. Jag är väl 20 år före min tid antar jag..



Flygplatser är ju rätt lätta. Däremot har jag upplevt nära panikångest att hitta rätt jävla tåg på t-centralen, när jag som ung lantis skulle ta mig till Söder. Helt livrädd att gå av på fel ställe..

2008-10-23 @ 10:59:34
URL: http://kaffelattepappan.blogg.se/
Postat av: Peter Harold

Usch ja, järnvägscentraler... ryser Därför reser jag helst med bilen. Flexibelt så det förslår.

2008-10-24 @ 16:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0