Barnuppfostran

Känner mig lite förvirrad efter att ha sett programmet 'Förgrymmade ungar' på SVT2 nu. Den ena sidan verkar vilja ta tag i barnen med någon slags uppfostringstång som snabbt nyper in bråkiga ungar i normen igen och den andra sidan verkar tycka att all form av krav på barn är kränkande.

Man talar om att lära barn ifrågasätta normer och tänka kritiskt. Förskolebarn?

Det fick vi lära oss i skolan. I högstadiet. Det var rätt nivå tycker jag.

Och när barn bråkar kan man ta tag i dem. Hålla i dem. Se dem i ögonen. Prata med dem och lyssna. Hålla i dem.

Inte dra i dem. Inte knuffa eller fösa eller slå. Eller strunta i dem, rädd att kränka deras integritet.


Idag är det fars dag. Jag fick paket med strumpor av barnen och brakmiddag av min fru. På IKEA fick jag o alla andra pappor som åt lunch där en liten chokladkaka. Det kändes konstigt. Bra men konstigt. Jag har aldrig fått nå´t sådär..bara för att jag är pappa eller man. Att vara pappa eller man är oftast något negativt sådär i allmänhet.

'Män ska inget ha, de har ju redan allt' , är ju uppfattningen som oftast råder. Män som Carl Henrik Svanberg och dylika jeppar får symbolisera hela högen som råkar ha snopp.

Därför kändes det bra men konstigt att få en liten chokladkaka av IKEA idag.

/ Klp



http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2222&lid=20081109&lpos=SVT2_0000_sitelink&from=tabla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0