Sjukskrivningarna och bidragsfusket

är en het potatis. Några hävdar att 22 miljarder fuskas bort medan andra menar att det i själva verket är tre till fyra miljarder. M.a.o har man ingen aning ?
Jag läser om människor som tvingas tillbaka till jobbet trots att de inte är redo och jag börjar undra vad det är vi försöker göra. Det är omöjligt att bygga ett 'perfekt system' genom normer och standard' efterssom alla individer är så olika.

Eva och Hans är högstadielärare.

Eva som förlorat sin mor orkar arbeta. Hon tycker det är skönt att vara med människor mitt i sorgen och stärks av det  medans Hans drabbas av sorgen så hårt att han inte orkar  leva upp till kraven på arbetsplatsen. Kanske kraven stressar honom till depression innan det är färdigt.

Hans o andra sidan skulle inte tveka att gå till jobbet med brutet ben medans detta vore en omöjlighet för Eva.

De är inte stöpta i samma form , Hans och Eva men försäkringskassan försöker pressa ned dem i normformen iallafall. Orsaken till det är Bosse och Lilian. De har 'ryggont' lite lagom men det hindrar dem inte att jobba flitigt i svågerns affär eller renovera de nya grannarnas badrum. Svart.

Bosse och Lilian kanske skulle kunna jobba vitt men de blev svårt mobbade på sina forna arbetsplatser. De orkade inte vara kvar i den miljön.

Här finns hur mycket som helst att göra för att HJÄLPA människor , inte straffa eller försöka normstöpa lidande efter en klarlagd mall.

Problemet är vem som skall göra det. Läkare är bara människor med ett jobb. Chefer på försäkringskassan är bara andra människor med ett jobb. Och hur resonerar människor i sverige idag , såna som har ett jobb? Vuxna människor?

"Jag tar ansvar för mig själv och mina egna handlingar...andra vuxna ansvarar för sina."

Man sköter sitt, ser till sig själv först och hoppas någon annan tar det där samhällsansvaret, efterssom det där med samhällsansvar ju ändå känns lite förlegat eller hur...

Det är ett gigantiskt problem.

Vi kommer förmodligen egoista oss tillbaka till 1600-talet innan det är färdigt , med ättestupa och döende sjuka i rännstenen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0