Förstå..

Jag förstår alldeles för mycket. Det vore lättare att vara lite dummare. Faktiskt. Att inte förstå så mycket. Samtidigt föraktar jag ju de som är lite dumma , även om jag förstår dem såklart. De orsakar så mycket problem, med sin dumhet.

Jag tror mycket väl att en bilolycka kan orsaka en liten hjärnskada som i sin tur bidrar till en personlighetsförändring. Det kan skapa en sexualbrottsling, en depression eller göra en skitstövel till en ödmjuk person.

Men det är alltid lättare att hata. Som de dumma gör. Åhh.halleluja, en överviktig sexualvåldsmördare som pratar bonnigt..åhh..vad vi kan hata nu..

Så köps det Aftonbladet och Expressen och hatas lite skönt innan det är dags att tända grillen.  Och nu ena offrets mamma, kritisk till media. Jag förstår henne också. Jag förstod hur hon skulle känna redan när hon bjöd in media. Inget unikt med det , det bloggades så det rök om det.

Gärningsmannen framstår för mig som en stukad man. Något har tagits ifrån honom , ja kanske genom den biloycka han 'skyller' på. Jag yrkar inte på dödsstraff. Jag yrkar på förvaring. Skyddad verkstad. Endast bevakade permissioner och spika fågelholkar livet ut i en lugn miljö. Om det går att laga honom har jag ingen aning om. Det går att ta sönder honom ännu mera i fängelse, det är jag säker på, och vad skulle det göra för nytta?

Jag förstår om de anhöriga vill honom illa. Men när vilt främmande människor vill honom illa, som varken känner offer eller gärningsman så ryser jag. Och förstår hur det som hände på Balkan under 90-talet kunde hända. Och kommer hända igen.

Så många hatmaskiner som går runt och väntar på något att få hata , skada, döda.

Dumma människor. Farliga människor. Eller bara människor. En del av livet..döden..kretsloppet.

.................................................................................................................................................................................

Och nu , Clas Ohlson för inköp av metspön och sovsäckar

fyra veckor semester kvar att göra av med


Kommentarer
Postat av: Peter Harold

Jag tror att kvällstidningarna använder en gammal tradition av att hetsa upp pöbellynnet likt åskådarna under de romerska gladiatortävlingarna. Alltså: " - Ta det inte personligt, men sätt igång och slå ihjäl varandra". För det är väl ungefär den hälsningen de flesta kvällspressläsare vill sända till fängelset där herr Eklund - med eller utan hjärnskada - skall förvaras under den kommande tioårsperioden.

2008-07-22 @ 14:29:05
Postat av: Klp

Peter, hur många år tror du det dröjer innan man åter kan se en äkta gladiatorshow igen? Jag tror på max 100 , kanske 50.

2008-07-22 @ 21:36:20
Postat av: Nemi

Det här med hat är lite märkligt, det verkar som att folk tycker det är lite skönt att få hata och få tillåtelse att hata. Man liksom passar på när det dyker såna här saker, efter att ha gått i sitt eget uppstramade liv där man sväljer sitt eget förtret eller vad man ska säga, där man inte vågar säga ifrån och så. Och så får man nån att spotta på, hata, häng upp honom i kulorna, dödsstraff borde få användas, och gud vad skönt det verkar kännas att FÅ känna så.......

2008-07-23 @ 10:02:14
URL: http://blogg.passagen.se/neeemi/
Postat av: Klp

Nemi: har du tänkt på att 'ArbogaTyskan' knappt hatas alls ?



Är hennes brott lindigare på något sätt tro?

2008-07-23 @ 16:25:55
Postat av: Nemi

Hm, hon har ju "bara" hamrat ihjäl två småbarn, inte använt sex......en ful fet äcklig gubbe är nog lättare att vara sinnebilden för det många är rädda för, "fula gubben". Det som många fruktat sen barnsben.

2008-07-23 @ 21:14:34
Postat av: Kurry

Bra KLP! Jo jag har tänkt på att "Arbogatyskan" inte är hatad. Hon är ju kvinna vettu, och ett offer. Blir hon dömd kommer hon säkert få ett lindrigt straff.



Ang. Eklund måste hatet komma från att han får en chans till medan Engla inte får. Så tänker jag iaf och även om jag varken hatar eller skriver blogg om honom blir jag lite ond när jag tänker på honom. Men jag är väl en sån där dum människa :)

2008-08-04 @ 10:16:21
Postat av: Kurry

Och med en chans till menar jag en chans till i livet.

2008-08-04 @ 10:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0