Ica Maxi

Igårkväll åkte jag och handlade mat i vårt nyöppnade megastora IcaMaxi. Precis blåst..knappt en käft där. Personalen stod i 5 tomma kassor. Nästan alla jag såg därinne var personal.

Hyllorna överfulla av färskt bröd, osålt. Det kändes spöklikt. Som om alla försvunnit och det bara var jag kvar...jag och personalen som hoppades jag skulle köpa något. Men jag kan inte köpa två lastpallar med soltorkade tomater..eller 14 kvm smink. Eller 400kg nybakade frallor.

Jag hoppas det var en tillfällighet, att man kanske fyllt på hyllorna till nästa dag. För inte kan väl folk vara så dumma att de undviker Ica pga ett TV-program? Inte kan väl folk vara så dumma att de tror Coop eller CityGross, Willys eller Lidl är annorlunda än Ica? Att de inte har samma sorts giriga organisation som kräver 'maximal avkastning' ?

Det är samma sak överallt , har ni inte märkt det?

Det handlar om att spränga gränser för hur mkt pengar man kan tjäna. Man kan kalla det en 'Ha och Äta Kakan-ekonomi'. Etik och moral är en gräns man kan passera.

Ställ gärna krav på livsmedelshanteringen, men ställ samma krav på alla kedjor som inte agerar etiskt. Alla branscher.

Åter till ICA. Ibland tenderar vår renlighetsiver att övergå till någon slags masspsykos. Vi blir äcklade av de mest fåniga saker.

Hur många skulle idag t.ex dricka ett glas mjölk som det hamnat en liten fluga i? (man tar inte bort flugan , man häller ut mjölken och lär sina barn att bli lika kräsna).

'Lite skit rensar magen' - sa min mormor


Kommentarer
Postat av: Mats

Jag har slutat att köpa köttfärs för längesedan,
mådde inte bra av det, handlar mest på coop, fast
jag tror iofs inte att tjejerna på coop gör så (de rear ut med 30% avdrag),
det är kanske naivt av mig, jag brukar annars bara bli förvånad när jag stöter på ärlighet.
I ICA butiken där särbon jobbar gör de "färdigmat" av utgångna varor och säljer dagen efter, det är nog
ingen fara med det, om det är upphettat dvs.

Fattade jag dig rätt om detta var ett politiskt inlägg? Mitt är inte det. Jag tror inte att man kan dela in människors beteende i politiska termer det
är en grov generalisering. På det sättet att de som
röstar så är sådana och de som röstar si är sådana.
Däremot så kan "styret" gynna eller missgynna en
"metod" att tjäna pengar tror jag. Allt i ett samhälle står och faller dock med den enskildes moral, om bara en halv procent av befolkningen var mordbrännare
så skulle hela landet ha brunnit upp för länge sedan. När det gäller den enskildes samvete så skulle en principfast person aldrig märka om varor
medveten om hälsofaran. Hitler skulle varit en
pajas som man skrattade åt om man bara använt sitt förnuft och inte låtit girighet styra.

Ha de, Mats :)

2007-12-08 @ 12:28:42
Postat av: Klp

Hej Mats
Inlägget var inte politiskt, jag ägnar inte mkt energi åt politik. Politik för mig är intriger mellan människor som låtsas stå för någonting.
Nog om politik.

Ska man verkligen kasta en fläskkotlett om man tappar den på golvet? Är det oetiskt att sköja ren den och sälja den?

Jag tycker snarare att det vore oetiskt att kasta bort den..

Slöseriet som kommer av vår hysteriska hygienreligon, skapar en överdriven efterfrågan på kött. Denna överdrivna efterfrågan drar till sig aktörer med korn på pengar och det i sin tur skapar en hel industri med ofta tvivelaktig hantering av djur och kött.

2007-12-08 @ 14:12:34
Postat av: Klp

Intressanta ordval...

http://www.expressen.se/1.960978/070912-fel-slanga-tjanligt-kott

2007-12-09 @ 16:33:23
Postat av: Idépappan

Håller med dig om masspsykosen vad gäller hygien och hållbarhet. Folk har slutat att använda mun, näsa och ögon.

Men det ursäktar väl ändå inte rent fusk. Eller dålig hygien.

Visst kan det väl finnas fel på andra håll. Men någonstans måste väl vi konsumenter ändå väl använda vår makt. Och det är ICA som åkt dit. Snälla ge dem ett tecken som de kan läsa som tyder på att vi konsumeter är rätt sura.

2007-12-09 @ 22:34:42
URL: http://idepappan.blogspot.com
Postat av: Klp

Fusk och dålig hygien är inte bra, dock undrar jag om det inte är orimliga krav som tvingar fram mycket av fusket. Krav på billigt kött av finaste kvalitet. Efterssom få av oss idag har kunskap om kött går vi på det vi ser. Snygg förpackning och bra datumstämpel.

Bra mat kanske ska få kosta? Ställde konsumenterna krav på kvalitet framför lågt pris skulle det nog inte finnas ICA Maxi. Det skulle vara mera lokalproducerat i mindre butiker och fusk skulle lättare upptäckas.

2007-12-10 @ 18:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0