Unken populism

Oppositionen vill att staten skall 'stödköpa' volvo och saab. Såklart. Efterssom regeringen är lite förnuftigare än så kan ju oppositionen göra det till Alliansens fel att volvo och saab nu är i kris.

Men innan ni svär över Reinfeldt så kan ni komma ihåg att det var ett annat styre i sverige 1999 när Ford köpte volvo och på den tiden var den socialdemokratiska regeringen positiv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/9901/29/volvo3.html

(Läste en annan artikel från 1999 och där var Carl Bildt kritisk till affären- "Besluten kommer tas utanför sverige" , menade han. Då var han bakåtsträvande och mossig. 1999.)

Volvo tycker jag är ett misskött företag. Den uppfattningen har jag fått som kund till volvo. De gånger jag kommit i kontakt med volvos verkstäder har jag mötts av nonchalans, rejält saltade fakturor och rätt dyra delar. Då har jag ändå kört volvos äldre bilar , 940:ior. När man får påpeka och tjata om att delarna till en äldre volvo ingår i volvos egen 'Nice price'-kategori , då blir man trött. De har varit långt ifrån den helylle bild av svensk kvalitet som de vill sälja in.

De jag känner som köpt en Ny volvo har fått vänta upp till 7-8 månader på sin bil. Bilar som varit 2-3 år gamla dras med allvarliga fel som skeva fälgar och hjul som inte går att ställa in riktigt. Det får till följd att bilen dras med vibrationer och kass väghållning.

Volvo behöver en makeover. Man kan tillexempel på nytt börja tillverka robusta familjebilar med god funktionalitet så som det brukade vara med volvo. En fyrhjulsdriven familjebil som inte kostar en halv miljon t.ex. Då behövs det något annat en brackiga amerikaner vid rodret.


Kommentarer
Postat av: fen

Min väninnas man har en taxifirma med många bilar & åkare. Han hade endast volvobilar först, men efter en generation bytte han ut bilparken allteftersom till Mercedes. Dels för att det var så mycket fel på volvobilarna, men främst för att alla mekaniker hos den stora volvo-verkstaden i västra sthlm var korrupta. De vet att taxifirmorna är beroende av sina bilar för inkomsten, så de vill ha sin del under bordet för att ta emot deras bilar. Det var satt i system.

2008-12-04 @ 08:54:20
URL: http://blogg.passagen.se/fri.fe
Postat av: Klp

Så det har gått såpass långt. Det är konstigt , men det har kännt i luften på ngt sätt inne på deras verkstäder. Då har jag ändå varit kund i tre olika städer och fått ungefär samma känsla.



Jag avsky företag som tar betalt OCH p---ar på sina kunder.



Glad att se dig igen :)

2008-12-04 @ 17:08:46
URL: http://kaffelattepappan.blogg.se/
Postat av: fen

Det här är ju bara hörsägen, och det gäller sthlm, men det kanske är mer spritt, inte vet jag.



Min väninnas man sa, att man ställs då inför att antingen börja köra en procent svart för att täcka volvos mutkostnader, eller ta det från den skattade privatlönen. Hans bilar går med 3 pass per dygn, 24/7, och de kräver förstås motsvarande högre service hela tiden. I tid är han i snitt utan en bil konstant i sin bilpark, och det ger ganska mycket pengar som de vill ha i mutor.



Jag är nyss hemkommen från jobbet/kund. Öppnade en flaska vin...slagit upp ett glas och så var tanken att jag skulle börja med middagen... men det blev datorn. Kanske vin och smörgåsar blir bra? :)



Dito och trevlig helg :)

2008-12-05 @ 18:01:51
URL: http://blogg.passagen.se/fri.fe
Postat av: Peter Harold

Ford Motors tänkte att det var smart med flera s.k. premiummärken i sitt utbud (Mercury, Volvo, Lincoln, Jaguar, Land Rover) och strök Volvos folkliga förankring och satsade på dyrare modeller. Det gick bra så länge dollarn var dyr och det fanns behov av dyra bilar. Den marknaden försvann väldigt snabbt.



Hade jag suttit i Ford-ledningen hade jag använt en bottenplatta som delats med Lincoln och Jaguar för tillverkning av premiummodellen Volvo S80/V90 (i en engelsk eller amerikansk fabrik), och en annan bottenplatta för tillverkning av (folkbilen) S60/V70 och Mazda 6 i en svensk fabrik.



Och sen hade jag låtit Mitsubishi ta fram en S40 halvkombi baserad på deras nya Lancer och en SUV baserad på Outlander. Givetvis tillverkad i Holland/Belgien men med bättre kvalitet än som var fallet med 400-serien. Det är tjockt i Golf-klassen, och Volvo behöver en praktisk men påkostad modell i segmentet (och C30 är INTE praktisk).



Jag drömmer inte om att Volvo skulle tjäna på att bli helsvenskt igen. Jag är realist; inom fyra år är minst två-tre europeiska bilmärken borta.

2008-12-06 @ 00:00:49
Postat av: Klp

Stefan Sundström (spelemannen) tyckte att volvo skulle sluta bygga bilar och börja bygga vindkraftverk istället :)



Lite drastisk omställning kanske , men hur mycket fler bilar behövs egentligen. Inte en enda egentligen.

2008-12-06 @ 09:46:27
Postat av: Peter Harold

Hm, kan inte ASEA tillverka vår nya tids "väderkvarnar"? ;-)

2008-12-07 @ 13:49:22
Postat av: klp

AseaBrownBoveri är säkert inblandade i diverse generatorer o sån´t :)

2008-12-07 @ 16:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0