brott & straff

Jag har varit i Gällivare idag. På hotellet bodde flera journalister från TV och jag uppmärksammade även en märkbart pressad barnfamilj. Vittnen, anhöriga till gärningsmannen eller offret, vad vet jag. Jag funderar kring Carolinfallet och den man som bragt henne om livet. Vad får en människa att mörda?

Rädsla!

Rädsla för vad?Att bli ertappad med rattfylla, att bli utesluten ur jaktlaget , att mista jobbet, att mista sitt anseende i samhället, bli utstött, sätta sin familj i svårigheter.

Vad hade hänt om gärningsmannen efter att ha knuffat Carolin , kört henne till sjukhus? Han hade blivit ertappad , åtalad för misshandel, mist jobbet, uteslutits ur jaktlaget, blivit omtalad i en liten ort...denna rädsla drev honom att köra runt med den kanske ännu levande kvinnan i en förvirrad färd för att tillslut skjuta henne.

Mannen hade lidit av depression och på grädde på moset,  alkoholmissbruk en tid.

Tänk om det var okej att vara deprimerad i vårt samhälle. Om man slapp bli stämplad som 'psykfall' när man blev sjuk i själen. Tänk om man istället för förakt och fördömande istället blev tröstad och stöttad av människor i omgivningen när man hamnade i svårigheter med alkohol t.ex. Då kanske färre människor skulle drivas att döda eller misshandla andra.

Allt med fallet carolin är tragik från början till slut.

Hasse Aro satt och åt frukost på hotellet i Gällivare i morse. Jag undrar om han kommer tala om 'ondskan' som slog till i Gällivare , på 'Efterlyst' på torsdag.....


PirateBay är en annan sida av rättvisan. Jag tar inte ställning men jag konstaterar krasst att när måläganden är rik ( som i detta fallet , amerikanska skivbolag) då finns det resurser till hur mycket förundersökningar som helst. Och straffen som yrkas blir hårda.

Kommentarer
Postat av: Peter Harold

Jag tror att det finns en inbyggd fruktan för att deprimerade människor skall skada andra. Och i Carolin-fallet visade det sig vara rätt - i just detta enskilda fall.



Men att få en balanserad/nyanserad diskussion om depression är nog lögn i helvete just nu när mediernas strålkastarljus är tänt på detta case.

2009-03-04 @ 22:54:11
Postat av: Micke

Den är väl den inbyggda (inbyggd av sensationslysten massmedia) fruktan som kanske driver fram våldet.



Nåväl , det är ju lätt för mig att vara objektiv på avstånd. Men det är väl just en så´n som jag som skall vara det. En anhörig kan man inte kräva det av.

2009-03-05 @ 07:23:27
URL: http://kawasakigpzr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är det inte tvärtom så att det i dagen samhälle är mer accepterat att må dåligt än att må bra? Jag tycker jämt jag hör unga människor gnälla över att de mår dåligt. Och äldre med för den delen. Däremot ska man akta sig för att må bra, då ses man som oförskämd och egoistisk - en sån som mår bra på andras bekostnad. Nej jag förstår inte hur samhället ska kunna fungera med en massa människor som går omkring och mår dåligt jämt. Och förresten, vad har vi i vårt välfärdsland att må dåligt över, egentligen? Är det inte litet av ett lyxproblem?

2009-03-22 @ 13:15:26
URL: http://egonsv.bloggagratis.se
Postat av: Klp

Hej Egon

Läste lite på din blogg och där finns verkligen en källa för debatt.



Men i korthet så var det inte bättre förr. Folk har mått dåligt i alla tider. Man kanske söp och slog sina barn för att lätta sin ångest. 'Förr' där storbonden/brukspatronen eller förr all del prästen kunde klå upp sin dräng, sin piga eller sin hustru och få syndernas förlåtelse i kyrkan på söndagarna är i inget fall ett samhälle jag skulle välja framför detta.

2009-03-23 @ 23:01:26
URL: http://kaffelattepappan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0