Ny feature för bilindustrin

Det är dags att bilindustrin gör något för att hänga med i tiden. De ligger efter anser jag. Samma gäller våra trafikregler.

Jag kan köra min bil på 0,56 lit / mil. Det är väldigt lågt för en stor familjekombi med fyrhjulsdrift. Självklart är det en dieselmotor i den. Men för att nå 0,56 i förbrukning måste man jobba lite för det. Det gäller att knappt röra gasen när man är uppe i fart på landsvägen. Är det nedförsbacke kan man ge försiktig gas för att nyttja tyngdlagen, men är det uppför måste man hålla igen. Följden kan bli att det går i 120km/h nedför en backe för att sega i 80km/h i nästa uppförslut. Så kan man ju inte köra såklart , av hänsyn till övriga trafikanter. Men det går. Och det gör inte ont. Och smart är det också.

Därför ska vi slopa hastighetsgränserna och införa förbrukningsgränser. Istället för farthållaren där jag ställer in önskad hastighet ställer jag istället in önskad förbrukning. T.ex 0,55lit / mil. Sedan får man hushålla med det. Bilen kommer bli effektsvag såklart, men den bli ekonomisk. Och miljövänlig.



p.s Ingen av mina motorcyklar drar över 0,55 lit / mil oavsett hastighet så de behöver inte omfattas, men stackars SUV-ägare d.s



*Mohaha*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0