Moderna svenskar

Idag jag skulle vilja peka ut en trend, sprider fort bland människor runt min generation. Vi talar och skriver vårt eget språk ofta med en engelsk ordföljd , grammatik. Som jag förstår engelska är ett vanligt koncernspråk i våra arbetsplatser och vi är resande mycket. Kanske detta är det skälet vi verkar förlora vårt eget språk.


Det är synd. Jag inte finner detta bli en utveckling för vårt språk, det är mera en generell utarmning. Vi tappar 'meaning and rythm' , även vi måste ersätta de tappade orden med engelska termer för att göra oss förstådda.


Någon förstår vad jag menar ?


Det var allt för nu.


Kommentarer
Postat av: illusion

Ser vad du menar. Kan inte annat än att hålla med.

2008-04-22 @ 18:39:06
URL: http://alltforinget.blogg.se
Postat av: Kurry

Japp. Jag hatade sånt förut men märker hur jag mer och mer, främst i min blogg ersätter fullt funktionella svenska ord med engelska. Tänker man efer låter det ganska fånigt.

2008-04-25 @ 17:07:57
URL: http://www.metrobloggen.se/kurrylin
Postat av: Klp

Det var trevlig du tycker som jag Illusion ..

Kom ju osökt att tänka på en grej..

'Curlingförälder'

Har du blivit en så´n än Kurry ?

:)

2008-04-28 @ 22:52:14
Postat av: christian louboutin pumps

Thank you very much for your great website, I haven’t any word to appreciate this post…I am hoping the same best work from you in the future as well.I just believe you’ve made various good points inside elements likewise!5


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0