Smördegsinbakad kassler...

Det är mycket som snurrar runt i min tankevärld. Särskilt en grej som fastnade var den smördegsinbakade kasslern. Angående forna tiders ( när vi 70-talister var små) fredagsmys i Schyfferts blogg (Henrik).

Smördegsinbakad kassler känns så....sparsamt....lyxigt men ändå ekonomiskt. Våra strävsamma föräldrar. Sådana som inredde gillestuga och hade hobbyrum och gjorde egen saft. På den tiden Bobs blandsaft var en otrolig lyx.

Min generation vi sparar när vi köper platt-TV´n på 60månader istället för 24...(tror vi efterssom vi är bortskämda och dumma i huvudet) vi behöver inte sträva. Vi kan äta oxfilé på restaurang, för inte fan lagar vi smördegsinbakad kassler? (generaliserar hejdlöst nu) Och inte fan dricker våra barn saft heller när man kan köpa hem 12liter cocacola utan större problem (6x2liters tray med praktiskt bärhandtag på ICA-Maxi)

Det är synd.

Det är skam.

Denna överkonsumtion.

Mera safta o sylta o baka , smördegsinbakad kassler och  mindre platt-TV, läsk, gigantiska studsmattor och hämtpizza..

Kommentarer
Postat av: mymlan

Hemlagad saft - det är lyx. Minns inte att man gjorde sånt för att vara sparsam, utan för att det helt enkelt var så väldigt mycket godare... precis som hemkokt sylt, hemgjord ärtsoppa, hemrullade köttbullar...

2007-11-21 @ 20:35:22
URL: http://mymlanthereal.wordpress.com
Postat av: klp

Allt färdigköpt var dyrare förr, annars hade jag aldrig fått hemlagade köttbullar som barn.

På lördag är det 'buynothingday' - Helt Fel dag för mig..men jag gillar initiativet

http://www.bnd.nu/index.php

2007-11-22 @ 14:32:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0